Empowerment van zelfregulerend leren in het hoger onderwijs: ontwerp en evaluatie van een krachtig instrument
DOI:
https://doi.org/10.54657/TOPS.19787Trefwoorden:
zelfregulerend leren, bevordering van zelfregulerend leren, hoger onderwijs, formatieve beoordelingen, autonomie.Samenvatting
In een voortdurend veranderend professioneel landschap is de noodzaak voor individuen om levenslang te leren groter dan ooit. Studenten in het hoger onderwijs worstelen echter vaak met het effectief sturen van hun leerprocessen, vooral wanneer zij autonomie krijgen in de planning en evaluatie van hun leeractiviteiten. Dit artikel beschrijft een design-based research naar de ontwikkeling en evaluatie van een instrument dat studenten helpt bij het verbeteren van hun zelfregulerend leren, gebaseerd op de zelfdeterminatietheorie en een model van zelfregulerend leren, waarbij autonomie en reflectie centraal staan. Dit instrument, ontwikkeld met input van belanghebbenden, beoogt studenten en docenten houvast te geven bij het ontwikkelen en evalueren van leeractiviteiten gericht op het behalen van leeruitkomsten.
Het onderzoek omvat drie fasen: de ontwerpfase, waarin op basis van literatuur en expert-input ontwerpprincipes zijn geformuleerd; de evaluatiefase, waarin het instrument verfijnd is op basis van feedback van docenten en studenten; en de implementatiefase, waarin een pilot door docenten is uitgevoerd. Resultaten tonen aan dat het instrument studenten ondersteunt in het plannen, monitoren en evalueren van hun leeractiviteiten, met name door het verhelderen van verwachtingen en het bieden van een gestructureerde reflectie. Docenten ervaren verminderde begeleidingslast en kunnen hiermee gerichter eigenaarschap bij studenten stimuleren.
Het ontwikkelde instrument biedt een effectieve ondersteuning voor het bevorderen van zelfregulerend leren in het hoger onderwijs, maar meer inzicht in implementatievoorwaarde is nodig om de toepasbaarheid te vergroten. Aanbevelingen zijn gericht op het verbeteren van de visualisatie van het instrument en het ontwikkelen van aanvullende docentenversies voor een bredere inzet in verschillende onderwijscontexten.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Licentie
Copyright (c) 2024 Fieke Tychon, Anje Ros, Kelly Beekman

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.