Docentstrategieën voor online gemeenschapsvorming in het hoger onderwijs: een systematische review

Auteurs

  • Claudia Luijer Hanzehogeschool Groningen
  • Annegien Langeloo Hanzehogeschool Groningen
  • Marca V. C. Wolfensberger Hanzehogeschool Groningen

DOI:

https://doi.org/10.54657/TOPS.13264

Trefwoorden:

gemeenschapsvorming, hoger onderwijs, online onderwijs

Samenvatting

Een gevoel van saamhorigheid onder studenten en tussen studenten en docenten is belangrijk voor goed onderwijs, ook voor online onderwijs. Door de plotselinge overschakeling naar afstandsonderwijs tijdens de coronacrisis worstelden docenten met het creëren van gemeenschappen. Betekenisvolle verbindingen en betrokkenheid tussen docenten en studenten ontstonden moeizaam. Deze systematische review van onderzoek naar strategieën voor gemeenschapsvorming in het online hoger onderwijs bundelt de kennis over dit onderwerp en presenteert praktijkgerichte adviezen voor docenten. Zevenentwintig artikelen zijn geïncludeerd in onze reviewstudie. In de analyse komen vier thema’s naar voren: (1) pedagogisch-didactische strategieën, (2) sociale interacties, (3) leeromgeving en (4) differentiatie. Om sterke online leergemeenschappen te verwezenlijken zijn ruimte en aandacht voor gemeenschapsvorming, goede communicatie en een gevoel van nabijheid de belangrijkste kernstrategieën voor docenten. Nadrukkelijk bewustzijn van het belang van gemeenschapszin is nodig om in online onderwijs gemeenschappen te kunnen vormen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-01

Nummer

Sectie

Digitalisering van het onderwijs

Categories

Citeerhulp

Luijer, C., Langeloo, A., & Wolfensberger, M. V. C. (2023). Docentstrategieën voor online gemeenschapsvorming in het hoger onderwijs: een systematische review. Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies . https://doi.org/10.54657/TOPS.13264