Academische vaardigheden: ervaringen met het profielwerkstuk als voorbereiding op de universiteit
DOI:
https://doi.org/10.54657/TOPS.18726Trefwoorden:
profielwerkstuk, voorgezet onderwijs, aansluiting vo-ho, onderzoeksvaardigheden, academische vaardighedenSamenvatting
In de eindfase van het voorgezet onderwijs maken leerlingen het zogenaamde profielwerkstuk, waarbij zij onderzoek uitvoeren en beschrijven. In het profielwerkstuk kunnen leerlingen oefenen met academische vaardigheden, wat zou moeten bijdragen aan een soepele overgang van het voortgezet naar het hoger onderwijs. Om te onderzoeken of dat zo is, hebben wij ten eerste door middel van interviews onder docenten en profielwerkstukcoördinatoren inzicht gekregen in de doelen en organisatie van het profielwerkstuktraject. Vervolgens hebben we de ervaringen met het profielwerkstuk bevraagd bij zowel vwo-6 scholieren als eerstejaars universitaire studenten via vragenlijsten. Doordat richtlijnen en eisen vanuit de overheid summier zijn, verschilt het profielwerkstuktraject sterk tussen scholen en begeleiders. Studenten geven aan dat de tijdens het profielwerkstuk geleerde vaardigheden niet overeenkomen met wat zij nodig hebben in het hoger onderwijs, vooral wat betreft kritisch lezen en academisch schrijven. De helft van de studenten heeft het profielwerkstuk niet als voorbereiding op het hoger onderwijs ervaren. Online profielwerkstukhulp van universiteiten wordt nog weinig gebruikt zowel door onbekendheid als geringe aansluiting bij de behoeften. Wil het profielwerkstuk de gewenste rol in de overgang van voortgezet naar hoger onderwijs vervullen, dan is verbetering van het traject nodig.
Kernwoorden: profielwerkstuk, voorgezet onderwijs, aansluiting vo-ho, onderzoeksvaardigheden, academische vaardigheden
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Licentie
Copyright (c) 2024 Jamie Piroe, Rian Aarts, Marije van Amelsvoort

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.