Academische vaardigheden: ervaringen met het profielwerkstuk als voorbereiding op de universiteit

Auteurs

  • Jamie Piroe Tilburg University
  • Rian Aarts
  • Marije van Amelsvoort

DOI:

https://doi.org/10.54657/TOPS.18726

Trefwoorden:

profielwerkstuk, voorgezet onderwijs, aansluiting vo-ho, onderzoeksvaardigheden, academische vaardigheden

Samenvatting

In de eindfase van het voorgezet onderwijs maken leerlingen het zogenaamde profielwerkstuk, waarbij zij onderzoek uitvoeren en beschrijven. In het profielwerkstuk kunnen leerlingen oefenen met academische vaardigheden, wat zou moeten bijdragen aan een soepele overgang van het voortgezet naar het hoger onderwijs. Om te onderzoeken of dat zo is, hebben wij ten eerste  door middel van interviews onder docenten en profielwerkstukcoördinatoren inzicht gekregen in de doelen en organisatie van het profielwerkstuktraject. Vervolgens hebben we de ervaringen met het profielwerkstuk bevraagd bij zowel vwo-6 scholieren als eerstejaars universitaire studenten via vragenlijsten. Doordat richtlijnen en eisen vanuit de overheid summier zijn, verschilt het profielwerkstuktraject sterk tussen scholen en begeleiders. Studenten geven aan dat de tijdens het profielwerkstuk geleerde vaardigheden niet overeenkomen met wat zij nodig hebben in het hoger onderwijs, vooral wat betreft kritisch lezen en academisch schrijven. De helft van de studenten heeft het profielwerkstuk niet als voorbereiding op het hoger onderwijs ervaren. Online profielwerkstukhulp van universiteiten wordt nog weinig gebruikt zowel door onbekendheid als geringe aansluiting bij de behoeften. Wil het profielwerkstuk de gewenste rol in de overgang van voortgezet naar hoger onderwijs vervullen, dan is verbetering van het traject nodig.

Kernwoorden: profielwerkstuk, voorgezet onderwijs, aansluiting vo-ho, onderzoeksvaardigheden, academische vaardigheden

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2025-04-23

Nummer

Sectie

Artikelen met een vrij thema

Categories

Citeerhulp

Piroe, J., Aarts, R. ., & van Amelsvoort, M. . (2025). Academische vaardigheden: ervaringen met het profielwerkstuk als voorbereiding op de universiteit. Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies . https://doi.org/10.54657/TOPS.18726