Vragend samenvatten: aandacht voor focus en essentie
DOI:
https://doi.org/10.54657/TOPS.19483Trefwoorden:
kritisch nadenken, tekstessentie, concentratieSamenvatting
Leerlingen moeten op de middelbare school veel teksten schrijven, in de bovenbouw vaak op basis van bronnen. Dat vinden zij moeilijk. Daarom bespreken wij in dit artikel een methode om leerlingen dat te leren. De methode 'Vragend samenvatten' beoogt via een extra denkstap dat samen te vatten teksten intensief mentaal bewerkt worden, intensiever dan bij het gewone samenvatten. We analyseerden honderd samenvatschema's van honderd 4-vwo leerlingen: vijftig vragend samenvatschema's en vijftig gewone samenvatschema's. Inderdaad bleek de extra denkstap die leerlingen leerden te focussen ertoe te leiden dat de essentie uit de bronnen vaker expliciet weergegeven werd, vaker kort en bondig, en ook vaker in de voorkeursvolgorde: eerst argument, dan subargument(en).
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Licentie
Copyright (c) 2024 Edith Alkema

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.