Vragend samenvatten: aandacht voor focus en essentie

Auteurs

  • Edith Alkema UvA
  • Daphne van Weijen Universiteit van Amsterdam
  • Gert Rijlaarsdam Universiteit van Amsterdam

DOI:

https://doi.org/10.54657/TOPS.19483

Trefwoorden:

kritisch nadenken, tekstessentie, concentratie

Samenvatting

Leerlingen moeten op de middelbare school veel teksten schrijven, in de bovenbouw vaak op basis van bronnen. Dat vinden zij moeilijk. Daarom bespreken wij in dit artikel een methode om leerlingen dat te leren. De methode 'Vragend samenvatten' beoogt via een extra denkstap dat samen te vatten teksten intensief mentaal bewerkt worden, intensiever dan bij het gewone samenvatten. We analyseerden honderd samenvatschema's van honderd 4-vwo leerlingen: vijftig vragend samenvatschema's en vijftig gewone samenvatschema's. Inderdaad bleek de extra denkstap die leerlingen leerden te focussen ertoe te leiden dat de essentie uit de bronnen vaker expliciet weergegeven werd, vaker kort en bondig, en ook vaker in de voorkeursvolgorde: eerst argument, dan subargument(en).

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2025-11-26

Nummer

Sectie

Artikelen met een vrij thema

Categories

Citeerhulp

Alkema, E., van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2025). Vragend samenvatten: aandacht voor focus en essentie. Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies . https://doi.org/10.54657/TOPS.19483