Blended begeleiding in flexibel onderwijs
Het ontrafelen van ontwerpprincipes voor de begeleiding van studenten bij inhoudelijke keuzevrijheid in het hoger onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.54657/TOPS.19623Trefwoorden:
flexibel onderwijs; praktijkgericht onderwijs; keuzevrijheid; digitale didactiekSamenvatting
Studenten in het hoger onderwijs krijgen meer zeggenschap over wat, waar, wanneer, en hoe ze leren. De hogeschool waar dit praktijkgericht onderzoek plaatsvond, start vanaf studiejaar 2024-2025 met een flexibel curriculum waarin studenten uit ruim 200 modules mogen kiezen om 25% van de inhoud van hun opleiding zelf samen te stellen. Het maken van keuzes wordt door veel studenten als lastig ervaren. Dit leidt tot keuzestress en het belemmert het doel dat hoger onderwijs heeft met flexibilisering. Keuzebegeleiding is daarom noodzakelijk. Zonder effectieve begeleiding tijdens het keuzeproces kunnen studenten immers mogelijk niet volledig profiteren van de geboden (inhoudelijke) keuzevrijheid, waardoor het risico bestaat dat de doelen van het flexibiliseren van het curriculum niet worden behaald. Een belangrijk vraagstuk in de wetenschap en uit de praktijk, is hoe de flexibiliseringswensen van, en keuzemogelijkheden voor, studenten begeleid moeten worden en hoe een begeleider het keuzeproces effectief kan ondersteunen (De Bruyne & Van den Broeck, 2021). In dit ontwerpgericht onderzoek zijn ontwerpeisen ontrafeld voor een blended begeleidingsarrangement op basis van theoretische inzichten en aan de hand van de CIMO-logica. Het ontwerp is vervolgens voorgelegd aan studentbegeleiders en onderzoekers. Op basis van hun input zijn het ontwerp en de ontwerpeisen aangescherpt. De vijf gevonden ontwerpprincipes zijn relatie, intern kompas, inzicht, informatie en een open blik. Daarnaast is professionalisering van de begeleiders noodzakelijk om de studenten effectief te ondersteunen. Vervolgonderzoek tijdens de uitvoering van de flexibele curricula is nodig en zal zich richten op het ontwerpen, implementeren, uitvoeren en evalueren van het blended begeleidingsarrangement.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Categories
Licentie
Copyright (c) 2024 Suzan van Brussel, Johan Smarius, Esther van der Stappen

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.