Effectief lesgeven in teamteaching: Lerarenprofielen en implicaties voor de praktijk
DOI:
https://doi.org/10.54657/TOPS.21774Trefwoorden:
Teamteaching, Effectief lesgeven, SamenwerkingSamenvatting
Dit onderzoek verkent het lesgeefgedrag van leraren binnen teamteaching, een steeds populairder wordende praktijk in Vlaanderen. Door middel van een grootschalige vragenlijst bij 525 Vlaamse leraren die aan teamteaching doen, zijn twee profielen geïdentificeerd: leraren met gemiddeld en hoog effectief lesgeefgedrag. Het onderzoek toont aan dat leraren in het tweede profiel met hoog effectief lesgeefgedrag vaker samenwerken met meerdere collega’s, meer ervaring hebben met teamteaching en deze aanpak ook tijdens het lesgeven toepassen. Verder rapporteren zij een grotere gedeelde verantwoordelijkheid en samenwerking tijdens teamteaching. De resultaten benadrukken de noodzaak van gerichte ondersteuning voor leraren die zich minder effectief voelen, evenals het belang van samenwerking met meerdere collega's om de effectiviteit van teamteaching te verhogen. De implicaties voor de praktijk suggereren dat scholen professionele ontwikkelingsprogramma’s implementeren die de vaardigheden in teamteaching versterken, en dat teamteaching als een effectieve onderwijsvorm verder bevorderd wordt. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor het verbeteren van onderwijspraktijken, met als doel kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle leerlingen te waarborgen.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Licentie
Copyright (c) 2024 Aron Decuyper, Bénédicte Vanblaere, Mathea Simons, Ruben Vanderlinde

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.