Effectief lesgeven in teamteaching: Lerarenprofielen en implicaties voor de praktijk

Auteurs

  • Aron Decuyper Universiteit Gent
  • Bénédicte Vanblaere Artevelde Hogeschool en Universiteit Gent
  • Mathea Simons Universiteit Antwerpen
  • Ruben Vanderlinde Universiteit Gent

DOI:

https://doi.org/10.54657/TOPS.21774

Trefwoorden:

Teamteaching, Effectief lesgeven, Samenwerking

Samenvatting

Dit onderzoek verkent het lesgeefgedrag van leraren binnen teamteaching, een steeds populairder wordende praktijk in Vlaanderen. Door middel van een grootschalige vragenlijst bij 525 Vlaamse leraren die aan teamteaching doen, zijn twee profielen geïdentificeerd: leraren met gemiddeld en hoog effectief lesgeefgedrag. Het onderzoek toont aan dat leraren in het tweede profiel met hoog effectief lesgeefgedrag vaker samenwerken met meerdere collega’s, meer ervaring hebben met teamteaching en deze aanpak ook tijdens het lesgeven toepassen. Verder rapporteren zij een grotere gedeelde verantwoordelijkheid en samenwerking tijdens teamteaching. De resultaten benadrukken de noodzaak van gerichte ondersteuning voor leraren die zich minder effectief voelen, evenals het belang van samenwerking met meerdere collega's om de effectiviteit van teamteaching te verhogen. De implicaties voor de praktijk suggereren dat scholen professionele ontwikkelingsprogramma’s implementeren die de vaardigheden in teamteaching versterken, en dat teamteaching als een effectieve onderwijsvorm verder bevorderd wordt. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor het verbeteren van onderwijspraktijken, met als doel kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle leerlingen te waarborgen.

Downloads

Download data is not yet available.

Biografieën auteurs

  • Bénédicte Vanblaere, Artevelde Hogeschool en Universiteit Gent

    Dr. Bénédicte Vanblaere is docent en onderzoeker in de educatieve bacheloropleiding kleuteronderwijs en promotor van de thematische lijn 'Samen leren en school ontwikkelen' aan Arteveldehogeschool Gent. Verder doet ze aan de Universiteit Gent onderzoek naar professionele ontwikkeling van leraren, teamteaching, processen van schoolontwikkeling en kleuteronderwijs. Daarnaast is zij projectleider van het Vlaanderenbrede netwerk Kleine Kinderen Grote Kansen.

  • Mathea Simons, Universiteit Antwerpen

    Prof. dr. Mathea Simons is hoofddocent Didactiek Frans, Spaans en Meertalig onderwijs aan de Antwerp School of Education, Faculteit Sociale Wetenschappen. Zij is verbonden aan de onderzoeksgroep Didactica en voert onderzoek uit naar taalonderwijs enerzijds en professionele ontwikkeling van leraren anderzijds. Teamteaching is een centrale topic in haar onderzoeksagenda. Zij is tevens voorzitter van het Centrum Nascholing Onderwijs (CNO).

  • Ruben Vanderlinde, Universiteit Gent

    Prof. dr. Ruben Vanderlinde is professor aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent en coördinator van de onderzoeksgroep ‘Lerarenopleiding & Professionele Ontwikkeling’. Zijn onderzoeksinteresses liggen op het gebied van onderwijsinnovatie, inductie van beginnende leraren, lerarenopleiding, professionele ontwikkeling en de integratie van informatie- en communicatietechnologieën (ICT) in onderwijs. Momenteel is hij ook voorzitter van de opleidingscommissie Educatieve Masteropleidingen (lerarenopleiding) van de UGent.

Gepubliceerd

2025-09-29

Nummer

Sectie

Artikelen met een vrij thema

Categories

Citeerhulp

Decuyper, A., Vanblaere, B., Simons, M., & Vanderlinde, R. (2025). Effectief lesgeven in teamteaching: Lerarenprofielen en implicaties voor de praktijk. Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies . https://doi.org/10.54657/TOPS.21774