Het Triple-B model voor Evidence-Informed werken in de Onderwijspraktijk: Beslissingen, Bronnen van Evidentie en Beslissers
DOI:
https://doi.org/10.54657/TOPS.22431Trefwoorden:
evidence-informed werken, didactische besluitvorming, adaptief onderwijs, competentiesSamenvatting
In dit artikel stellen we een denkkader voor evidence-informed werken in het onderwijs voor. We staan stil bij het belang van de drie B’s die een rol spelen in evidence-informed beslissen in de onderwijspraktijk: de ‘Beslissing’, ‘Bronnen van evidentie’ en de ‘Beslisser’. Met een stroomdiagram, een ondersteunende figuur en een competentieprofiel voor onderwijsprofessionals willen we jou als beslisser een denkkader en ondersteunende handvatten bieden om in de onderwijspraktijk aan de slag te gaan. Het doel is om jou als onderwijsprofessionals te ondersteunen bij het nemen van evidence-informed beslissingen in de dagelijkse praktijk om op deze manier de kwaliteit van onderwijsbeslissingen te versterken.
Downloads
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Categories
Licentie
Copyright (c) 2024 Kristin Vanlommel, Evelyn Goffin, Jan Vanhoof

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.