Het Triple-B model voor Evidence-Informed werken in de Onderwijspraktijk: Beslissingen, Bronnen van Evidentie en Beslissers

Auteurs

  • Kristin Vanlommel Hogeschool Utrecht; Universiteit Antwerpen
  • Evelyn Goffin Universiteit Antwerpen
  • Jan Vanhoof Universiteit Antwerpen

DOI:

https://doi.org/10.54657/TOPS.22431

Trefwoorden:

evidence-informed werken, didactische besluitvorming, adaptief onderwijs, competenties

Samenvatting

In dit artikel stellen we een denkkader voor evidence-informed werken in het onderwijs voor. We staan stil bij het belang van de drie B’s die een rol spelen in evidence-informed beslissen in de onderwijspraktijk: de ‘Beslissing’, ‘Bronnen van evidentie’ en de ‘Beslisser’. Met een stroomdiagram, een ondersteunende figuur en een competentieprofiel voor onderwijsprofessionals willen we jou als beslisser een denkkader en ondersteunende handvatten bieden om in de onderwijspraktijk aan de slag te gaan. Het doel is om jou als onderwijsprofessionals te ondersteunen bij het nemen van evidence-informed beslissingen in de dagelijkse praktijk om op deze manier de kwaliteit van onderwijsbeslissingen te versterken.

Downloads

Download data is not yet available.

Gepubliceerd

2025-10-15

Nummer

Sectie

Onderzoekend vermogen van onderwijsprofessionals

Categories

Citeerhulp

Vanlommel, K., Goffin, E., & Vanhoof, J. (2025). Het Triple-B model voor Evidence-Informed werken in de Onderwijspraktijk: Beslissingen, Bronnen van Evidentie en Beslissers. Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies . https://doi.org/10.54657/TOPS.22431